Skip to main content

Teorie – Geometria Roții Directoare

1 Convergența (Toe-in)

  • Definiție: unghiul dintre planul roții și axa longitudinală a vehiculului.
  • Se măsoară ca diferența distanței dintre jante în față și în spate.
  • Rol: menține tensiunea în bielete și stabilizează direcția.

2 Unghiul de cădere (Camber)

  • Definiție: unghiul dintre planul roții și verticală, văzut din față.
  • Pozitiv: partea superioară a roții este înclinată spre exterior.
  • Influențează puterea de virare și uzura pneurilor.

3 Unghiul de fugă (Castor)

  • Definiție: unghiul dintre axa pivotului și verticală, văzut din lateral.
  • Rol: introduce un moment de autocentrare atunci când vehiculul rulează înainte.
  • Valori tipice: 2°–5° la automobile.

4 Înclinarea pivotului fuzetă (King Pin Inclination – KPI)

  • Definiție: unghiul transversal al axei pivotului.
  • Influențează punctul central de contact și offset-ul roții.
  • Contribuie la autocentrare și stabilitate.

5 Forțele la virare

  • Greutatea vehiculului și unghiurile suspensiei determină forțele laterale în timpul virajului.
  • Forțele pot fi măsurate cu dinamometru, în funcție de unghiurile setate.