Teorie – Geometria Roții Directoare
1 Convergența (Toe-in)
- Definiție: unghiul dintre planul roții și axa longitudinală a vehiculului.
- Se măsoară ca diferența distanței dintre jante în față și în spate.
- Rol: menține tensiunea în bielete și stabilizează direcția.
2 Unghiul de cădere (Camber)
- Definiție: unghiul dintre planul roții și verticală, văzut din față.
- Pozitiv: partea superioară a roții este înclinată spre exterior.
- Influențează puterea de virare și uzura pneurilor.
3 Unghiul de fugă (Castor)
- Definiție: unghiul dintre axa pivotului și verticală, văzut din lateral.
- Rol: introduce un moment de autocentrare atunci când vehiculul rulează înainte.
- Valori tipice: 2°–5° la automobile.
4 Înclinarea pivotului fuzetă (King Pin Inclination – KPI)
- Definiție: unghiul transversal al axei pivotului.
- Influențează punctul central de contact și offset-ul roții.
- Contribuie la autocentrare și stabilitate.
5 Forțele la virare
- Greutatea vehiculului și unghiurile suspensiei determină forțele laterale în timpul virajului.
- Forțele pot fi măsurate cu dinamometru, în funcție de unghiurile setate.