Skip to main content

Teorie – Frâna pe Tambur

1 Principiul de funcționare

  • În frânele pe tambur, forța de frânare se produce prin frecarea dintre sabotul de frână și tamburul rotativ.
  • Sarcina aplicată pe sabot creează o forță normală pe suprafața de contact, iar frecarea generează o forță tangențială care se opune rotației.

2 Momentul de frânare

Momentul de frânare este:

T=FtRT = F_t \cdot R

unde:

  • FtF_t = forța tangențială (N)
  • RR = raza tamburului (m)

3 Coeficientul de frecare

Coeficientul de frecare dintre sabot și tambur se calculează:

μ=fracFtFn\mu = frac{F_t}{F_n}

unde FnF_n este forța normală exercitată de sabot pe tambur.

4 Leading și Trailing Shoe

  • Sabot conducător (leading): forța de frecare ajută la aplicarea sabotului pe tambur ⇒ efect de auto-energizare, frânare mai eficientă.
  • Sabot urmaș (trailing): forța de frecare se opune aplicării sabotului ⇒ frânare mai puțin eficientă.

5 Aplicații

  • Frânele pe tambur sunt folosite pe scară largă în autoturisme, camioane și utilaje datorită simplității și eficienței.