Teorie – Frâna pe Tambur
1 Principiul de funcționare
- În frânele pe tambur, forța de frânare se produce prin frecarea dintre sabotul de frână și tamburul rotativ.
- Sarcina aplicată pe sabot creează o forță normală pe suprafața de contact, iar frecarea generează o forță tangențială care se opune rotației.
2 Momentul de frânare
Momentul de frânare este:
unde:
- = forța tangențială (N)
- = raza tamburului (m)
3 Coeficientul de frecare
Coeficientul de frecare dintre sabot și tambur se calculează:
unde este forța normală exercitată de sabot pe tambur.
4 Leading și Trailing Shoe
- Sabot conducător (leading): forța de frecare ajută la aplicarea sabotului pe tambur ⇒ efect de auto-energizare, frânare mai eficientă.
- Sabot urmaș (trailing): forța de frecare se opune aplicării sabotului ⇒ frânare mai puțin eficientă.
5 Aplicații
- Frânele pe tambur sunt folosite pe scară largă în autoturisme, camioane și utilaje datorită simplității și eficienței.